TÖPRENGŐ

TÖPRENGŐ

LAJCSI

2015. szeptember 26. - orbangy

Az elmúlt hét legnagyobb sztárja minden kétséget kizáróan Lagzi Lajos magyar polgár villanyórája volt. A körülmények miatt pillanatnyilag meglehetősen polarizálódott társadalmunkban ritkán látható konszenzus jött létre Lajcsink tündöklése és bukása kapcsán, a Facebook népe egy emberként dobálta magát vinnyogva-röhögve a napvilágot látott mémek láttán.

A hirtelen jött összeborulás aktivistája ugyanakkor egy idő után elkezdi kérdezgetni magától: vajon mire e tömegeket fet- és megrengető káröröm, voltaképp ártott-e nekem valaha ez a csávó, kevesebb lettem-e általa? Nehéz a válaszadás, hiszen én például nem lennék képes idézni egyetlen mondatát, amely felháborított volna, nem tudnék még véleményt sem mondani akár egyetlen műsoráról, hiszen mindannyiszor átvetődtem a kisasztalon a távkapcsolóért, amikor feltűnt türkiz akrilzakójában, vállról indítható hózentrógerjában, fülig érő bájával. Egyáltalán: Galambos Lajos magyar polgárral a világon semmilyen kapcsolatot nem tudok felmutatni.

Gyanítom, hogy az én hányingerem – s lehetünk még egy páran – nem a személytől, hanem a Lajcsi-jelenségtől támadt fel ily hirtelen.

Ez a jelenség pedig igen sokrétegű, s mint az az ilyesmiknek lényegéből fakad, a legkevésbé sem egyedi, sőt – talán ez magyarázza a már említett, széles körű megegyezést is.

A jelenség egyik legszembetűnőbb felülete a műfaj maga, az ún. mulatós zene, amelynek az égvilágon semmi köze sem a zenéhez, sem a kultúrához (kezdjetek kövezni, de csak ha azt mondom: Jehova). Egyikhez sem ad hozzá –elvesz viszont mindkettőből. Pedig mi látszik? A képernyőn boldog arcok, lampionok, kedv, derű, feledjük a mindennapokat, adjuk át magunkat vidámságnak, szeressükegymástgyerekek. Tömegek fogyasztják, tehát szükség van rá. Együnk szart: százmilliárd légy nem tévedhet! – hirdeti valahol egy graffiti is.

A statisztikai igazolás mellett Lajcsi pedigréje is sokat nyom a latba: zeneakadémiát végzett, neves mesterei voltak, tehát értő ember kezéből kerül ki (folyik át ujjai között) az, ami. S az a valami így jó, az igazi, az művészet, de legalábbis a kultúra része. Végső soron, ha valaki az Iparművészeti Főiskolán végzett, az általa gyártott rózsaszín műpéniszek (nemzeti szín masnival átkötvén) okkal és joggal tekinthetőek művészi megformáltságúnak, s bizonyosan többen fogyasztják, mintha szobrokkal bajoskodnék az alkotó.

Mindez persze senkinek nem okozna szemernyi bosszúságot sem, ha a Művész mindezt merő szívjóságból, karitatív elhivatottsága okán tenné.

Azonban a rossebet teszi azért.

A fajtánk meg olyan, hogy ha valakinél sok pénzt lát, akkor azt elkezdi méregetni. Hogy hát az rendben van-e, hogy valaki nem hozzáad, hanem elvesz valamiből, mégis tíz perc alatt keres annyit, mint pölö egy radiológus egy hónap alatt. És hogy úgy vélheti-e mindebből következően, hogy ő más anyagból van gyúrva, mint a többi, s láss csodát, a többi még igazolja is ezt pillanatok alatt. Így például a kamerák kereszttüzében, talpig vasban gond nélkül odaszól az őt kísérő rendőröknek, hogy „adjatok még egy percet”, s ők adnak, ahelyett, hogy mondjuk odanyomnák a torkát a gumibottal a rabszállító oldalának, mondván, tisztelt Őrizetes Kisköcsög úr, lesz szíves az édesanyját tegezni majdan öt év múlva, amikor is legközelebb látni tetszik.

A jelenség (a múlt hétig) legkevésbé látható, ám legnagyobb energiájú pontja mégis maga a szikra: a villany-, gáz-, vízlopás. Ahogy egy ismerősöm megjegyezte, ilyen csak Örkény írhatott volna: ül a milliárdos palotájában, és lopja az áramot. Ez a végtelen primitívség. Ez a végtelen együgyűség. Ez a nehézlennealámenni színvonal. Hogy már mindenem megvan az ég egy adta világon, de mégis odébb köttetem a fázist, mert akkor lesz egy negyvenhetedik szobája annak a felhőkarcolónak, amelyben négyet használunk. S hogy azt hiszi, soha sem bukik le, egyáltalán: nincs is miért lebukni, ez a Biznisz része, ahogy az is, hogy meg kell kenni néhány kishavert, néhány ellenőrt, néhány bárkit, akit ilyenkor meg szoktunk kenni, te meg, Kisember, kussolsz, ezt úgy sem értheted.

 ***

 Mindazonáltal mindezt ma még csak halkan mondom (írom), hiszen az ártatlanság vélelme meg minden, meg estére kijöhet egy közlemény, hogy tévedésből az igazi lopó szomszédját, G. Lajos nyomorult éhenkórászt kasznizták be a zsaruk, és akkor majd jól pofára esünk jó néhányan – de azon a hídon majd akkor kell átmenni, amikor odaértünk (dakota közmondás ’99-ből).

 Az igazi baj az, és ez a lényeg, hogy a Lajcsi-jelenség akkor is itt marad a nyakunkon. Hogy nem hozzáadnak, hanem elvesznek belőle, mégis tíz percnél kevesebb idő alatt keresnek annyit, mint egy radiológus egy hónapban. Hogy a nálad háromfejnyivel magasabb terepjárón szlovák rendszám röhögi a pofádba: igen, én csalom az adót, te meg bekaphatod. Hogy tegezi a rendőrt, és az (hogy, hogy nem) nem vágja pofán. Hogy saját szemünkkel látjuk, az orrunk előtt pörög le, de nem tudunk tenni semmit, tehetetlenek vagyunk, basszameg, megint tehetetlenek.

 Na, ilyenkor jó egy ilyen este, csak egyetlen ilyen este, amikor a alvás előtti mindennapos frusztráció helyett a földön dobáljuk magunkat sírva a röhögéstől például azon, hogy: „VOLT fesztivál? Az igen, öcsém!”

 Mert az azért ott volt. Rohadtul ott volt.

TAXISKRESZ 2.

Vagy harminc méterre vagyunk a zebra előtt, amikor a szemközti oldalon egy fiatal lány elindul az átkelőn.

Gáz.

A lány a felezővonal magasságán túl jár, amikor elmegyünk előtte. Lehet vagy másfél méter közöttünk.

- Ilyent... - dörmög a sofőr.

Tanácstalanul hallgatok.

- Körbe sem néz, csak lelép. Hát mondja meg, miért?

- Talán mert elsőbbsége volt. Vagy maga a táblával védett úton megszokott állni a kereszteződés előtt?

- De akkor is. Körül sem néz.

- Ami azt illeti, jóval féktávon kívül voltunk.

- Akkor is.

Elgondolkodom. Nem érti. Aztán másfél-két év alatt a börtöncellában meg szokták végül érteni, azt hiszem, de az az áldozatot már ugyan fel nem támasztja.

 

Itt autózik közöttünk. Nagyon figyeljetek.

HOGYAN LEHET A POKLON GYŐZNI?

Például így. A dobogó tetején egy zsidó nő áll.
Berlinben, 1936-ban, a náci Németország győzedelmi felvonulásán, a tőrvívó olimpiai döntő eredményhirdetésén.

elek-ilona-berlin-1936-e1343745015650.jpg

27 esztendeje (szép kort megérve: 81 évesen) hunyt el ELEK ILONA, a magyar sport egyik legnagyobb legendája, Berlin olimpiai bajnoka.

PIZZAFUTÁR-TANULSÁG

Ha a pénztárcádban való keresgélés közben azt mondja, hogy igyekezni kéne, mert ő rossz helyen állt meg, akkor legközelebb azt válaszolod: "Magánügy."

Ha ugyanis megértő igyekezetedben hozzáfogsz egy tízezrest a többihez, korántsem biztos, hogy szól, mert többet adtál.

Sőt.

Lehet, hogy éppen ez volt a célja.

Taxiskresz

– Tessék, jónapot.

Az már nem lep meg, hogy bár tíz kiló a kezemben, öt kiló a hátamon, nem kérdi meg, hogy betegyük-e a csomagtartóba. Nem új tapasztalat. Bekászálódom.

A 160 lakásos mögött vagyunk, egyirányú utca. Elkezd tolatni. Az utca torkolata vagy húsz méterre, azért komótosan tolat, nyerünk majd vagy ötven métert a végelszámolásban, úgy saccolom. Kintről persze jönnének befelé az autók, meg aztán a gyalogosok is mennének. Mennének. Jönnének. De ő tolat. Aztán az egyik járókelő megunja, odamond valamit.

– Mi lenne szabálytalan? – szól ki ő az ablakon. – Nem szabálytalan tolatni – magyarázza aztán nekem.

– Egyirányú utcában tartósan? Dehogynem – mondom.

– Annyira nem – toldja meg.

– Az én jogsim szerint igen...

– Szerintem nem – zárja.

Megáll bennem az ütő.

Szerintem nem.

Nem „na és”, nem „és akkor mi van”, nem vállvonás, hanem: „szerintem nem”.

Uram atyám. És még komolyan is mondja.

Szerintem.

Ércnél maradandóbb... :)

A facebookon zajló vers-orkán elérte ismerősömet, Taba Erikát. Ezt írta:

"Így közzé tehetem egyik kedvenc versemet , egyik kihívóm Möci Taba versét,amit 7 éves kislányként szerintem megálmodott, és ébredése után azonnal elszavalt nekem egy reggelen,váratlanul :)
Taba Emőke verse
"A majom eszik / a kókusz esik / a banán meg unja a banánt!"
Nem hívok ki senkit semmire,ellenben kérnék egy rövid verselemzést a 7 éves kislány versréről Orbán György-től :) "

Nos, megszültem:

 

HÁROM KLASSZIKUS SOR - ANALÍZIS NÉGY ÜLÉSBEN

Nehéz feladat elé állítja az értelmezőt Taba Erika. Vulgárisan azt gondolhatni: 3 sorról nemigen lehet 6 sornál többet írni, de még ha a soronként 3 értékelő sort számoljuk, akkor sem üti el a 10 sort a recepciózus megnyilvánulás (ti.3*3<10).

Nagy bátorság és kolosszális tévedés lenne azonban bárki részéről ezt állítani: Möci Taba (írói álnevén: Taba Emőke) három sora ugyanis ellentmond ennek az előfeltevésnek. E sorhármas ugyanis olyan kiemelkedően jeles példája az esszenciális tömörítésnek, az összetett komplexitásnak, a kifejező expresszivitásnak, hogy nem mehet el szó nélkül, főképp pedig: zokszó nélkül sok szó nélkül a 21. század megítélő szeme.

A genezisről.

A mű születésének körülményeiről Taba Emőke révén szerezhetünk tudomást. Egy helyütt plasztikusan tárja elénk a pillanatot, amikor is a mű „amit 7 éves kislányként szerintem megálmodott, és ébredése után azonnal elszavalt nekem egy reggelen,váratlanul” (Taba, 2014) életet nyert.

Ritka pillanata ez az irodalomtörténetnek: az alkotó nem morfondíroz, nem tépelőd – hanem megálmod. A 20. század magasra ívelő mélylélektani felismeréseinek tükrében érezhetjük csak meg e pillanat (ti. álomban-létrejövés) példátlanul tiszta, a külső, megfelelésre kényszerítő körülményekkel, az éber racionalitással meg nem szennyezett voltát. A gyermek felébred, az égbe tekint, s még a gargarizálás és a kakaó előtt belesimítja az éterbe lelke igazgyöngyét: "A majom eszik / a kókusz esik / a banán meg unja a stb.” (Möci, 1995).

A felépítésről.

Három rövid közlés sorjázik, szinte géppuskalövedékpattogás-szerűen, egyenesen, megmásíthatatlanul – a záró sor paradoxona azonban oldani látszik az első kettő szinte kiábrándultan odavetett intimációját, a közlés puritánul instruktív voltát, feloldja a rövidség ébresztette feszültséget, végtelenné növelve azt a „banánt unó banán” Möbius-szalagjával. A szöveg ily módon reflektálni is képes a Weöres Sándor A holdbeli csónakosában fellelhető találós kérdéssel: „Tudod mi a különbség a rét, a kémény meg a pofád között? – Mi? – A rét tücskös, a kémény füstös, a pofád rücskös!” (Weöres, 1979) De micsoda különbséggel jelenik meg ez a megformáltság Möci remekében! Kerüli a konfrontációt, a verbális agressziót, a pirruszi győzelmet valamely hülye kiszolgáltatottsága felett.

A motívumokról.

A kulcsponti elemek (majom – kókuszdió – banán) megközelítésében szignifikánsan szembetűnő a motiváltság. A lefekvés előtt mesélt Kálmán Jenő – Tankó Béla: Sicc Afrikában (Móra, 1966) hatása szinte tapintható. A békésen falatozó maki, a hulló kókusz, a deprimált banán eredővektora különös irányba mutat: már előrevetíti a küszöbön toporgó 21. század sokszínűségét, a szinkrón jelenségek nehezen recepcionálható disszonanciáját. Nem zárhatjuk ki ugyanakkor véglegesen az említett szerzőpáros „Sicc az iskolában" című opusának befolyásoló voltát sem, hiszen annak egyik jelenetében a drámai főhős Sicc épp egy kókuszdiót lő ki a rezonőr Kafferbivaly Balambér szarvait csúzliágasként felhasználva az elvetemült Dick nevű párducra, aki itt negatív karakterként van jelen, s aki addigra elfogyasztotta az antilopp-populáció egy részét. (Kálmán – Tankó, 1964) Ebben a tudáshiátusban a helyzet kulcsa és a mesekönyv valószínűleg Taba anyuka kezében volt.

Pszichológiai megközelítés.

Különös és messzire mutató következtetések jelennek meg Möci Taba e korai klasszikusa lélektani rétegeinek feltárása során, s mindez leginkább a nominális motívumok domináns megjelenésében válik perceptuálhatóvá. A ’majom’ a békésen álmodozó szőrzsák bolhakurkászó képét vetíti elénk – csupa derű, optimizmus önfeledt jövőbetekintés – mindez természetes módon paralel a hétéves vagy fiatalabb („még nem voltam hét” – Möci, 2014) nyiladozó világképével. A zuhanó kókusz ugyanakkor már egyfajta releváns fokozatként is értelmezhető a majom panteista ihletettségéhez képest.

A banán értelmezési tere ezeknél is szerteágazóbb. A közvetlen korreláció természetesen a majommal teremtődik meg (vö. még: „Sárga és banánszagú – mi az? Majomhányás.” – Ch. L. Brehm, 1860). Útelágazódózást (Medgyesy, 2010) jelent számunkra azonban mindezekhez viszonyítva a banánnak fallikus toposzként történő definiálása. Egyszerre jelenik meg benne az érintetlen lélek természetes elutasítása és az elkerülhetetlen jövő rálegyintő elfogadása. Mindez ugyancsak a szerző originálisan adott bölcsességéről való képünket támasztja alá.

Összegzés helyett.

A rövid fejtegetés csak felvillantani lehet képes néhány elindulási utat azok közül, amelyek közelebb visznek bennünket Möci Taba remekéhez. Idő és hely hiányában így nem kerülhetett sor a formai elemek analízisére, sajnálatosan hiányzik a szellemtörténeti fókusz, de várat magára a növényrendszertani feltárás is. Mindezen hiányosságok ugyanakkor feladatot szabnak az utókornak világosan kijelölve az utat a lehetséges közelítéseknek, hogy feltárulhasson minden emberileg lehetséges rétege e műnek, mely kimondathatja immár az egykoron még hét éves se volt Möcivel: „Exegi monumentum aere perennius, regalique situ pyramidum altius” * (Horatius: Carmina – szamizdat kiadás)

* "Áll ércnél maradóbb művem, emelkedett / emlékem, s magasabb, mint a királyi sír"

süti beállítások módosítása